STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
MISTRZOSTWA SPORTOWEGO NR 94
W GDAŃSKU
SPIS TREŚCI
PODSTAWA PRAWNA
ROZDZIAŁ I PODSTAWOWE INFORMACJE O SZKOLE PODSTAWOWEJ MISTRZOSTWA SPORTOWEGO NR 94
ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ MISTRZOSTWA SPORTOWEGO NR 94
ROZDZIAŁ III ORGANY SZKOŁY PODSTAWOWEJ MISTRZOSTWA SPORTOWEGO NR 94 I ICH KOMPETENCJE
ROZDZIAŁ IV ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ MISTRZOSTWA SPORTOWEGO nr 94
ROZDZIAŁ V PRACOWNICY SZKOŁY PODSTAWOWEJ MISTRZOSTWA SPORTOWEGO nr 94
ROZDZIAŁ VI UCZNIOWIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ MISTRZOSTWA SPORTOWEGO NR 94
ROZDZIAŁ VII PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW/PRAWNYCH OPIEKUNÓW UCZNIÓW
ROZDZIAŁ VIII ZASADY REKRUTACJI KANDYDATÓW ORAZ PRZYJMOWANIA UCZNIÓW Z INNYCH SZKÓŁ
ROZDZIAŁ IX WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
ROZDZIAŁ X POSTANOWIENIA KOŃCOWE
PODSTAWA PRAWNA STATUTU
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe(Dz. U. z 2017 r., poz. 59).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2017 r., poz. 60)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży
w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2011 r., Nr 109, poz. 631).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej((Dz. U. z 2016 r. poz.
1927 i 1984 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01 września 2017 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
(Dz. U. Nr 23, poz. 225 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły
i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
- Rozporządzenie MEN z dnia 03 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych – tekst ujednolicony na 1 września 2017 r.
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego
i egzaminu maturalnego (Dz. U. 2015 z dnia 8 lipca, poz. 959 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie MEN z dnia 13 sierpnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 października 2008 r.
w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych.
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy(Dz. U. z 2016 r. poz. 1666 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych(Dz. U. z 2016 r. poz. 922).
- Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych(Dz. U. z 2016 r. poz.
902 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości(Dz. U. z 2016 r. poz. 1047 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych(Dz. U. z 2016 r. poz.
1870 z późniejszymi zmianami).
- Uchwała Nr XXXV/1014/09 Rady Miasta Gdańska z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Miasto Gdańsk (Dz. Urz. Woj. Pom. z dnia 10. 07. 2009 r. Nr 89, poz. 1797 z późniejszymi zmianami).
- Uchwała Nr XLI/1183/09 Rady Miasta Gdańska z dnia 29 października 2009 r. w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dla nauczycieli nie wymienionych
w art. 42 ust.3 Karty Nauczycieli (Dz. Urz. Woj. Pom. z dnia 18.12.2009 r. Nr 173, poz. 3364
z późniejszymi zmianami)..
- Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych oraz jednostkach obsługi finansowej prowadzonych przez Miasto Gdańsk z dnia 14 lutego 2003 r. (Rejestr Ponadzakładowych Układów Zbiorowych Pracy – Karta Rejestrowa Układu Nr: U-CLVII).
- Protokół Dodatkowy Nr 1 z dnia 9 października 2009 r. do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych oraz jednostkach obsługi finansowej prowadzonych przez Miasto Gdańsk z dnia 14 lutego 2003 r.(Rejestr Ponadzakładowych Układów Zbiorowych Pracy – Karta Rejestrowa Układu Nr: U-CLVII/1).
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych
z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 120, poz.526)
Rozdział 1
PODSTAWOWE INFORMACJE O SZKOLE PODSTAWOWEJ
MISTRZOSTWA SPORTOWEGO NR 94 W GDAŃSKU
§ 1
- Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa Mistrzostwa Sportowego nr 94 w Gdańsku; zwana dalej szkołą
- Typ szkoły: szkoła podstawowa
- Siedziba szkoły mieści się w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 6 w Gdańsku, Gdańsk
80-759, ul. Głęboka 11.
- Szkoła jest szkołą publiczną rozumieniu Ustawy o systemie oświaty.
- Czas trwania cyklu kształcenia wynosi osiem lat.
- Z dniem 1 września 2017 roku Szkoła Podstawowa Mistrzostwa Sportowego nr 94 wchodzi
w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 6 w Gdańsku.
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Miasto Gdańsk.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty.
§ 2
Dla Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego nr 94 nie ustala się obwodu.
§ 3
Organ prowadzący na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego może nadać odrębne imię szkole.
§ 4
- Szkoła działa jako jednostka budżetowa Gminy Miasta Gdańska.
- Szkoła może współpracować z organizacjami społecznymi i innymi instytucjami w celu pozyskania dodatkowych środków finansowych.
- Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej oraz zasady prowadzenia i przechowywania właściwej dokumentacji regulują odrębne przepisy.
Rozdział 2
CELE I ZADANIA SZKOŁY MISTRZOSTWA SPORTOWEGO NR 94
§ 5
- Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), zwanej dalej ustawą oraz Rozporządzenia MEN z dnia 27 marca 2017 r.(DZ.U. z 2017 r. poz. 671) w sprawie oddziałów
i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego.
- Szkoła realizuje zadania ujęte w Programie Wychowawczym i Szkolnym Programie Profilaktyki oraz Szkolnym Programie Nauczania.
§ 6
- Nadrzędną ideą szkoły jest dobro ucznia.
- Szkoła dba o wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży, umożliwia zdobycie wiedzy
i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty.
- Szkoła zapewnia uczniom możliwości rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego
i fizycznego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej
i wyznaniowej.
- Szkoła stwarza warunki do podtrzymania tożsamości narodowej i etnicznej.
- W szkole podejmowane są odpowiednie kroki w celu zapobieżenia wszelkiej dyskryminacji.
- Szkoła dba o kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego szeroko pojętemu rozwojowi ucznia.
- W szkole stwarza się uczniom warunki umożliwiające rozwój ich talentów i zainteresowań społecznych, artystycznych oraz sportowych.
- W szkole podejmowane jest współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami), rodziną i wspomaganie wychowawczej roli rodziny
- Zadania opiekuńcze realizowane przez szkołę są dostosowane do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych, uwzględnia się przy tym obowiązujące w szkole ogólne przepisy bezpieczeństwa i higieny, w szczególności: zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w czasie pobytu w szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych organizowanych przez szkołę poza jej terenem.
§ 7
- Swoje cele szkoła realizuje poprzez:
- właściwą organizację i prowadzenie, z uwzględnieniem różnych form pracy i innowacji pedagogicznych, zajęć dydaktycznych oraz nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych;
- prowadzenie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych dla uczniów szkoły;
- dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów;
- wspieranie uczniów zdolnych poprzez organizację zajęć dodatkowych w ramach indywidualnych konsultacji z nauczycielami;
- umożliwianie uczniom udziału w: konkursach, olimpiadach przedmiotowych, obozach naukowych, zawodach i zgrupowaniach sportowych, warsztatach, projektach
i wykładach organizowanych przez szkołę lub we współpracy z innym instytucjami;
- współuczestniczenie w działalności oświatowej, społeczno-wychowawczej, kulturalnej, sportowej i turystycznej, w szczególności realizowanej na obszarze Gdańska, Kaszub i Pomorza;
- umożliwienie korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej;
- współpracę i kontakt z rodzicami.
- zapewnianie bezpieczeństwa poprzez monitoring oraz organizację dyżurów nauczycieli;
- zapewnienie uczniom możliwości uzyskania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Rozdział 3
ORGANY SZKOŁY MISTRZOSTWA SPORTOWEGO NR 94 I ICH KOMPETENCJE
§ 7
- Organami szkoły są:
- Dyrektor szkoły;
- Rada Pedagogiczna;
- Samorząd Uczniowski;
- Rada Rodziców.
§ 8
- Dyrektora powołuje Prezydent Miasta Gdańska.
- Dyrektor wykonuje następujące funkcje:
- jest kierownikiem jednostki organizacyjnej samorządu gminnego;
- jest pracodawcą dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- może, w szczególnych przypadkach określonych w statucie, wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły;
- wydaje decyzje administracyjne zgodnie z Ustawą i innymi przepisami;
- jest przewodniczącym szkolnego zespołu egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty;
- Dyrektor współpracuje z innymi organami szkoły i tworzy warunki do samodzielnego działania, zgodnego z kompetencjami prawnymi tych organów.
- Dyrektor zapewnia odpowiednie wyposażenie, właściwą obsługę biblioteki, przeznacza środki na działalność, zarządza skontrum zbiorów, odpowiada za protokolarne przekazanie zbiorów w przypadku zmiany pracowników.
- Dyrektor powołuje inne osoby do pełnienia funkcji kierowniczych.
- Dyrektor reprezentuje szkołę na zewnątrz.
- Dyrektor na czas swojej nieobecności powołuje spośród wicedyrektorów lub nauczycieli zastępcę i określa zakres jego kompetencji i obowiązków.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli
i pracowników niebędących nauczycielami, dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
§ 9
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor szkoły i nauczyciele zatrudnieni w szkole.
- Do szczególnych zadań Rady Pedagogicznej należą:
- określenie standardów jakości pracy szkół zespołu i analizowanie stopnia ich osiągania;
- opracowywanie raportów dotyczących różnych dziedzin działalności szkoły;
- formułowanie i realizacja programów doskonalących i naprawczych;
- zatwierdzanie i realizacja różnych programów edukacyjno – wychowawczych, wewnątrzszkolnych i zewnętrznych;
- opiniowanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
- opiniowanie kandydatów na stanowiska kierownicze w szkole;
- opiniowanie zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązującego we wszystkich oddziałach danego rocznika, przez co najmniej cykl edukacyjny;
- opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród
i innych wyróżnień;
- powoływanie zespołów problemowych do realizacji różnych zadań statutowych.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców (prawnych opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Szczegółowy zakres działalności Rady Pedagogicznej określony jest w zarządzeniu dyrektora szkoły w sprawie regulaminu rady pedagogicznej.
§ 10
- W szkole działa Samorząd Uczniowski; zwany dalej samorządem.
- Samorząd może przedstawić wnioski i opinie odnoszące się do organizacji życia społeczności uczniowskiej; w szczególności realizacji podstawowych praw i obowiązków uczniów.
- Samorząd ma prawo do wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna danego samorządu.
- Samorząd ma prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
w porozumieniu z dyrektorem.
- Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
- Na wniosek reprezentacji uczniów dyrektor szkoły zarządza wybory do samorządu, wybory nauczyciela – opiekuna, ogłasza ordynację wyborczą, powołuje komisję wyborczą oraz ustala termin wyborów.
- Samorząd współpracuje z pozostałymi organami szkoły.
- Szczegółowe zasady działania Samorządu Uczniowskiego określa regulamin.
§ 11
- W szkole działa Rada Rodziców reprezentująca ogół rodziców uczniów.
- Rada Rodziców uczestniczy we wszystkich sprawach wynikających z życia szkoły, współpracuje z innymi organami szkoły, z organem prowadzącym i organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
- W skład Rady Rodziców wchodzą - po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych
w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym
- Zasady utworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców działający przez swych przedstawicieli.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swej działalności, nie może być on sprzeczny z Ustawą
i Statutem szkoły.
- Regulamin Rady Rodziców wprowadzany jest odpowiednim zarządzeniem dyrektora szkoły.
- W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin Rady Rodziców.
§ 12
- Każdy z organów szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji
w granicach swych kompetencji określonych prawem.
- Organy szkoły działają na zasadach partnerskich, ściśle współpracując i wymieniając informacje o podejmowanych działaniach lub decyzjach.
- Kluczowe problemy szkoły są rozwiązywane we wspólnym działaniu przedstawicieli poszczególnych organów.
- Poszczególne organy szkoły współdziałają ze sobą, zapewniając każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
- W celu wymiany informacji w posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym przedstawiciele Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego; w posiedzeniach Rady Rodziców – przedstawiciele Rady Pedagogicznej, Dyrektor i uczniowie; w zebraniach Rady Samorządu Uczniowskiego – rodzice, nauczyciele i Dyrektor .
- W sprawach spornych, przy braku rozstrzygnięcia przez Dyrektora lub gdy Dyrektor jest jedną ze stron sporu, wyrokuje komisja rozjemcza powołana przez Radę Pedagogiczną:
- w jej skład wchodzą rzecznicy stron sporu oraz mąż zaufania jako rozjemca, przy czym obie strony muszą go zaakceptować ;
- komisja zapoznaje się z dokumentami dotyczącymi sporu, przeprowadza wyjaśnienie
i rozstrzyga spór w głosowaniu tajnym, na terenie szkoły;
- od decyzji komisji przysługuje odwołanie w terminie 14 dni do Organu Prowadzącego lub Pomorskiego Kuratora Oświaty, w zależności od istoty sporu.
- W celu zapewnienia współdziałania poszczególnych organów szkoły oraz w celu rozstrzygania spraw spornych między nimi, na wniosek dwóch organów lub dyrektora, organizowane będą wspólne zebrania organów szkół wchodzących w skład zespołu.
- Rodzice / prawni opiekunowie i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawie wychowania
i kształcenia uczniów:
- podstawową formą współpracy są kontakty indywidualne wychowawców oddziałów
i rodziców (prawnych opiekunów) oraz zebrania;
- częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami (prawnymi opiekunami)
w celu wymiany informacji nie może być mniejsza niż 2 razy w półroczu.
Rozdział 4
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ MISTRZOSTWA SPORTOWEGO NR 94
§ 13
- Podstawą organizacji pracy szkoły jest arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora
i zatwierdzony przez organ prowadzący, zaopiniowany przez Pomorskiego Kuratora Oświaty.
- W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych przez organ prowadzący oraz inne dane określone przez organ prowadzący.
- Zatwierdzony arkusz organizacyjny stanowi podstawę do opracowania przez dyrektora tygodniowego planu zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 14
- Uczniowie szkoły podzieleni są na oddziały, w których realizują programy nauczania wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego, zgodnie z ramowymi planami nauczania dla każdego oddziału.
- Liczbę uczniów w oddziałach określają odrębne przepisy.
- We wszystkich oddziałach zajęcia edukacyjne mogą być prowadzone z podziałem na grupy. Możliwość podziału na grupy określają odrębne przepisy.
- Zajęcia edukacyjne mogą być prowadzone w grupach międzyoddziałowych.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może zdecydować o wydłużeniu lub skróceniu zajęć wynikających z przyjętych w danym roku szkolnym organizacji pracy.
- Formą pracy są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym oraz
w grupach międzyoddziałowych, a także w formach zajęć międzyoddziałowych, np. na obozach sportowych i zgrupowaniach, warsztatach, projektach i wymianach międzynarodowych. Dopuszcza się prowadzenie zajęć zblokowanych przy zachowaniu zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Przerwy śródlekcyjne trwają 5, 10, 15 lub 20 minut.
- W szkole mogą być organizowane nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne wpływające na zwiększenie szans edukacyjnych, rozwijanie uzdolnień i umiejętności uczniów. Przydział godzin następuje do końca września każdego roku szkolnego po rozpatrzeniu potrzeb uczniów i z uwzględnieniem deklaracji nauczycieli; w wymiarze ustalonym przez dyrektora i stosownie do posiadanych środków finansowych.
- Nauczyciele współpracują ze sobą w ramach zespołów przedmiotowych i zadaniowych. Zespół tworzą nauczyciele tego samego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych.
§ 15
- Do wypełniania celów statutowych szkoła zapewnia:
- pomieszczenia do realizacji celów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
z niezbędnym wyposażeniem medialnym, informatycznym oraz gabinety przedmiotowe; w tym dostęp do Internetu z odpowiednimi zabezpieczeniami;
- pomieszczenia administracyjno – gospodarcze;
- pomieszczenia i urządzenia sportowe niezbędne do realizacji kierunkowych zadań SMS, a w szczególności:
- przystań sportów wodnych z zapleczem dydaktycznym, magazynowym, salami ćwiczeń, siłownią, salą ergometrów wioślarskich i nabrzeżem;
- wielofunkcyjne boiska sportowe „Orlik”;
- wielofunkcyjną halę sportową;
- bibliotekę szkolną z czytelnią;
- salę teatralną;
- gabinet pielęgniarki szkolnej;
- świetlicę (pracującą od 7 do 17);
- stołówkę;
- Opieka pielęgniarska organizowana jest zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 16
- Klasami mistrzostwa sportowego są oddziały, w których prowadzone jest szkolenie sportowe w przynajmniej jednej dyscyplinie sportu.
- Szkoła prowadzi zajęcia sportowe w dyscyplinach:
- wioślarstwo;
- żeglarstwo;
- kajakarstwo.
- Realizacja szkolenia sportowego w klasach mistrzostwa sportowego prowadzona jest:
- podczas oddzielnych zajęć, które opierają się na programach szkolenia sportowego opracowanych dla poszczególnych dyscyplin, a w szczególności w wymiarze ogólnorozwojowym i ukierunkowanym – mającym na celu ujawnienie predyspozycji
i uzdolnień kwalifikujących uczniów do szkolenia w określonym sporcie;
- także w ramach wychowania fizycznego od klasy pierwszej do trzeciej lub od czwartej do siódmej;
- w klasie ósmej w wymiarze specjalistycznym określonym odrębnymi przepisami
i uzgodnieniami z organem prowadzącym.
- Klasy mistrzostwa sportowego realizują programy szkolenia sportowego równolegle
z programem kształcenia ogólnego szkoły podstawowej.
- W ramach programu szkolenia sportowego szkoła wraz z klubami sportowymi organizuje dla uczniów obozy szkoleniowe i zgrupowania.
- W klasach mistrzostwa sportowego realizuje się ukierunkowany etap szkolenia sportowego mający na celu ujawnienie predyspozycji i uzdolnień kwalifikujących uczniów do szkolenia
w określonej dyscyplinie lub dziedzinie sportu.
- Obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin zajęć sportowych, w tym wychowania fizycznego, ustalony przez Dyrektora w porozumieniu z organem prowadzącym, na podstawie programu szkolenia sportowego, wynosi co najmniej:
- w wymiarze ogólnorozwojowym i ukierunkowanym – 16 godzin tygodniowo;
- w wymiarze specjalistycznym w klasie ósmej – co najmniej 18 godzin tygodniowo;
- W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa, specyfiką dyscypliny sportu lub zróżnicowanym poziomem sportowym uczniów w czasie zajęć sportowych oddział może być dzielony na grupy ćwiczeniowe.
- Liczba uczniów w grupie ćwiczeniowej w oddziale mistrzostwa sportowego jest uzależniona od możliwości realizowania zadań wynikających z programu szkolenia sportowego przez uczniów o zbliżonym poziomie sportowym.
- W uzasadnionych przypadkach uczniowie klas mistrzostwa sportowego, którzy ze względu na kontuzję lub inną czasową niezdolność do uprawiania sportu nie biorą udziału w zajęciach sportowych, uczęszczają na pozostałe zajęcia dydaktyczne prowadzone w danym oddziale.
- Uczniów niekwalifikujących się do dalszego szkolenia sportowego, na podstawie opinii trenera, instruktora prowadzącego zajęcia sportowe lub opinii lekarza, przenosi się do szkoły rejonowej.
- Zadaniem klas mistrzostwa sportowego jest stworzenie uczniom optymalnych warunków umożliwiających łączenie zajęć sportowych z realizacją innych zajęć dydaktycznych,
w szczególności przez:
- opracowanie tygodniowego planu zajęć tak, aby rozkład innych zajęć dydaktycznych był dostosowany do rozkładu zajęć sportowych;
- nieprzeprowadzanie prac pisemnych i odpowiedzi ustnej w dzień następujący po powrocie ze zgrupowań i zawodów;
- dążenie do maksymalnego opanowania i utrwalenia przez uczniów wiadomości objętych programem nauczania;
- umożliwienie uczniom osiągającym bardzo dobre wyniki sportowe i uczestniczącym w zawodach ogólnopolskich lub międzynarodowych realizowania indywidualnego programu lub toku nauki, na warunkach określonych odrębnymi przepisami.
- W szkole mogą być tworzone za zgodą organu prowadzącego oddziały integracyjne, uwzględniające szkolenie sportowe dla osób niepełnosprawnych, na podstawie odrębnych przepisów.
§ 17
- Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią szkolną służącą uczniom, nauczycielom
i rodzicom oraz jest ośrodkiem edukacji czytelniczej i informacyjnej uczniów. Służy realizacji programu nauczania i wychowania, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i korzystania z innych bibliotek.
- Bezpośredni nadzór nad biblioteką szkoły sprawuje dyrektor szkoły, który w szczególności:
- zapewnia odpowiednie wyposażenie, właściwą obsługę biblioteki, przeznacza środki na działalność, zarządza skontrum zbiorów, odpowiada za protokolarne przekazanie zbiorów w przypadku zmiany pracowników;
- inspiruje i kontroluje współpracę grona pedagogicznego z biblioteką.
- Do zadań biblioteki należy w szczególności:
- gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie książek oraz innych źródeł informacji;
- opracowywanie i udostępnianie uczniom bezpłatnych podręczników i materiałów edukacyjnych oraz przekazywanie im materiałów ćwiczeniowych;
- tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji
z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie
i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
- organizowanie działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną;
- stwarzanie możliwości przebywania pod opieką nauczyciela – bibliotekarza uczniom nieuczęszczającym w danym dniu na planowane zajęcia lekcyjne (w godzinach otwarcia biblioteki);
- prowadzenie sprawozdawczości, statystyki, ewidencji oraz konserwacji zbiorów.
- Szczegółowe zasady pracy biblioteki określa Regulamin biblioteki oraz Regulamin udostępniania bezpłatnych podręczników.
§ 18
- Szkoła Podstawowa Mistrzostwa Sportowego nr 94 wchodząca w skład ZSO nr 6 zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów klas 1 – 4 szkoły podstawowej, którzy pozostają w szkole dłużej niż planowane zajęcia dydaktyczne ze względu na:
- czas pracy rodziców (prawnych opiekunów) - na wniosek rodziców (prawnych opiekunów);
- organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki
w szkole.
- W przypadku uczniów klas 5-6 zajęcia świetlicowe zostaną zapewnione, o ile liczba uczniów pozostających pod opieką świetlicy nie przekroczy liczby ustalonej w odrębnych przepisach.
- Świetlica zapewnia zajęcia świetlicowe uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe
uczniów, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji.
- Na zajęciach świetlicowych pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów.
- Szczegółowe zasady pracy świetlicy określa Regulamin świetlicy oraz Podstawowe zasady obowiązujące wychowanków świetlicy.
Rozdział 5
PRACOWNICY SZKOŁY PODSTAWOWEJ MISTRZOSTWA SPORTOWEGO NR 94
§19
- Pracownikami szkoły są:
- nauczyciele,
- pracownicy administracji,
- pracownicy obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
- Szczegółowe zakresy obowiązków dla poszczególnych pracowników szkoły określa dyrektor.
§ 20
- Zadania i obowiązki nauczycieli:
- dokładna znajomość dokumentów obowiązujących w szkole (Statut, Program wychowawczy, Program profilaktyki, Szkolny zestaw programów, Regulaminy).
- wypełnianie zadań i poleceń nałożonych na przez dyrekcję i osoby z nadanymi uprawnieniami kierowniczymi, przy zachowaniu prawa przedstawiania, odnośnie powierzonych mu do wykonania obowiązków, własnych uwag oraz może zażądać pisemnego sformułowania określonych zadań;
- aktywne uczestnictwo w życiu szkoły, w codziennym tworzeniu humanistycznych wartości, propagowaniu i umacnianiu dobrego imienia placówki;
- zachowanie w tajemnicy wszystkich informacji, których publiczne ujawnienie mogłoby naruszyć dobro ucznia i jego rodziców i pracowników szkoły;
- uczestnictwo we wszystkich posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem pełnego, niczym nieskrępowanego wypowiadania się na temat wszelkich poruszanych problemów;
- doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych oraz podnoszenia poziomu swojej wiedzy;
- bezstronne i obiektywne ocenianie pracy uczniów oraz poszanowanie ich godności bez względu na osiągane przez nich wyniki w nauce;
- szczególna troska o uczniów wyjątkowo zdolnych oraz napotykających trudności
w nauce;
- dbałość o powierzony mu sprzęt i pomoce dydaktyczne, a także o estetykę pomieszczeń;
- realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby
i zainteresowania uczniów, zarówno podczas prowadzonych zajęć dydaktycznych, jak i zajęć poza terenem szkoły, a także w trakcie dyżurów;
- sprawowanie opieki nad uczniami podczas prowadzonych przez siebie obowiązkowych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęć edukacyjnych;
- pełnienie dyżurów organizacyjno – porządkowych w czasie przerw między zajęciami edukacyjnymi; zgodnie z harmonogramem dyżurów;
- kontrolowanie obecności uczniów na prowadzonych przez siebie zajęciach edukacyjnych;
- regularne wpisywanie ocen ze sprawdzianów, prac klasowych, prac domowych,
i innych form oceniania aktywności uczniów mających wpływ na ocenę końcową;
- przestrzeganie zasady mówiącej, że nauczycielowi w żadnej sytuacji nie wolno
w obecności uczniów wyrażać dezaprobaty wobec postępowania dyrektora szkoły, innego nauczyciela, pracownika szkoły lub rodzica.
- Prawa nauczycieli:
- każdy nauczyciel jest oceniany zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ma prawo zwrócenia się do dyrektora o wystawienie mu opinii o przebiegu pracy i wglądu we własne akta personalne;
- nauczyciel ma prawo znać z wyprzedzeniem termin obserwacji każdej prowadzonej przez niego lekcji. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, decyzją dyrektora, po wcześniejszym przedstawieniu nauczycielowi sformułowanych na piśmie zarzutów, prawo to może zostać ograniczone, nie dłużej jednak niż na jedno półrocze;
- w zakresie pracy dydaktycznej prawo do indywidualnego (autorskiego) ujęcia treści programowych oraz metod i form pracy, jak również przeprowadzania innowacji
i eksperymentów metodycznych, o ile zostaną zaakceptowane przez dyrektora szkoły w odrębnej procedurze określonej przepisami Prawa Oświatowego;
- prawo do wykorzystania wszelkich środków dydaktyczno – metodycznych dostępnych w szkole;
- prawo wnioskowania w sprawie nagród, wyróżnień lub kar regulaminowych dla uczniów.
- Realizacja programu dydaktycznego nie może przesłaniać nauczycielowi humanistycznego celu edukacji, jakim jest psychofizyczny rozwój uczniów uwzględniający potrzeby odpowiednie do wieku.
§ 21
- Nauczyciele współpracują ze sobą w ramach zespołów przedmiotowych
i zadaniowych – powoływanych przez dyrektora szkoły w zależności od potrzeb.
- Cele i zadania zespołów przedmiotowych:
- organizowanie współpracy nauczycieli w zakresie opracowania lub wybrania programu nauczania oraz sposobów jego realizacji;
- opiniowanie opracowanych programów nauczania oraz innowacyjnych
i eksperymentalnych programów nauczania;
- opracowywanie kryteriów oraz form obiektywnego oceniania uczniów i sposobów diagnozowania wyników nauczania;
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego;
- współdziałanie w ciągłym modernizowaniu gabinetów przedmiotowych, biblioteki szkolnej;
- popularyzowanie przedmiotu/ów poprzez organizowanie imprez szkolnych takich, jak: konkursy, wystawy, przedstawienia, wycieczki, włączanych do Planu Wychowawczego.
- Przewodniczących zespołów przedmiotowych wyznacza dyrektor.
- Kompetencje przewodniczącego zespołu przedmiotowego:
- reprezentuje zespół przed dyrektorem i radą pedagogiczną;
- koordynuje pracę zespołu;
- prowadzi dokumentację pracy zespołu;
- przygotowuje sprawozdania z pracy zespołu;
- odpowiada za przestrzeganie zasad oceniania wewnątrzszkolnego;
- przygotowuje raporty dotyczące przeprowadzanych diagnoz, ewaluacji, analiz wyników nauczania;
- przygotowuje informacje dotyczące odbytych przez nauczycieli szkoleń.
§ 22
- Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać
40 godzin w tygodniu.
- W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1. oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
- zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio
z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz;
- inne czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły;
- zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem
i doskonaleniem zawodowym.
§ 23
- W celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej wprowadza się procedurę postępowania nauczycieli w sytuacjach kryzysowych. W szczególności w razie wypadku:
- obowiązkiem nauczyciela jest otoczenie poszkodowanego dziecka troskliwą opieką oraz natychmiastowe powiadomienie dyrektora i pielęgniarki;
- po udzieleniu uczniowi pomocy i przejęciu go przez służby medyczne lub rodziców nauczyciel obowiązany jest wpisać wypadek do szkolnego rejestru wypadków oraz sporządzić odpowiednią dokumentację.
§ 24
- W ramach powierzonych mu przez dyrektora szkoły obowiązków każdy nauczyciel może pełnić funkcję wychowawcy klasy.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności istotne jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały etap edukacyjny.
- W przypadku długiej nieobecności nauczyciela – wychowawcy jego obowiązki przejmuje inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły.
- W wyjątkowych sytuacjach może nastąpić decyzją dyrektora zmiana wychowawcy:
- na umotywowany wniosek samego nauczyciela;
- na umotywowany wniosek podpisany przez 2/3 rodziców i uczniów danej klasy; w tym przypadku przed podjęciem decyzji dyrektor zobowiązany jest przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i zwrócić się do Rady Pedagogicznej o opinię;
- w sytuacji gdy nauczyciel zatrudniony był na czas określony.
- Do najważniejszych obowiązków wychowawcy należy:
- otoczenie indywidualną opieką każdego ze swych wychowanków; możliwie pełne rozeznanie w sytuacji domowej, szkolnej, w potrzebach dziecka i jego możliwościach; w przypadkach budzących podejrzenia o zaniedbywanie obowiązków
rodzicielskich – przeprowadzanie wywiadów środowiskowych we współpracy
z psychologiem lub pedagogiem szkolnym;
- planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego, ustalanie treści i form zajęć tematycznych;
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadnianie i koordynowanie działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a zwłaszcza wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka;
- kontakt i współdziałanie z rodzicami uczniów, okazywanie im pomocy w działaniach wychowawczych i prowadzenie doradztwa pedagogicznego (szczególnie w rodzinach mających poważne trudności wychowawcze);
- informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu na spotkaniach organizowanych zgodnie z harmonogramem pracy szkoły;
- współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności a także zainteresowań
i szczególnych uzdolnień uczniów;
- zapoznawanie uczniów z prawami i obowiązkami dziecka, ucznia, człowieka;
- kształtowanie szacunku do tradycji szkolnych i norm obowiązujących w szkole;
- kształtowanie atmosfery życzliwości w relacjach pomiędzy uczniami a nauczycielami;
- kształtowanie u uczniów poczucia własnej wartości, wyrabianie umiejętności właściwego wyrażania swoich ocen i sądów;
- przygotowanie młodzieży do świadomego uczestnictwa w kulturze i życiu społecznym.
- Wychowawca prowadzi dokumentację przebiegu nauczania i opieki nad uczniami.
- Wychowawca ponosi pełną odpowiedzialność za ocenę zachowania, którą wystawia zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
§ 25
- Pedagog i psycholog szkolny ponoszą szczególną odpowiedzialność za sytuację wychowawczą w szkole, inspirują kierunki zadań wychowawczych, kontrolują ich przebieg i aktywnie w nich uczestniczą.
- Do zadań pedagogów i psychologa należą w szczególności:
- obejmowanie opieką uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zapobieganie patologiom, udzielanie pomocy pedagogicznej i psychologicznej uczniom i ich rodzicom;
- ścisła współpraca z wychowawcami, dyrekcją szkoły;
- współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
- współpraca z Sądem, Kuratorami sądowymi, Policją w sprawach szczególnie trudnych;
- otaczanie opieką pedagogiczną i psychologiczną rodziny zastępczej;
- współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie, PCK, Radą Rodziców w trosce
o zabezpieczenie pomocy materialnej rodzinom najuboższym;
- organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.
- Szczegółowe zakresy zadań i obowiązków pedagogów i psychologa określa dyrektor szkoły.
§ 26
- Pracownicy administracji i obsługi podlegają przepisom Kodeksu Pracy i innym przepisom prawnym.
- Pracownicy niebędący nauczycielami:
- są zatrudniani zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- mogą zgłaszać do dyrektora wnioski dotyczące organizacji ich miejsca pracy;
- za bardzo dobrą pracę mogą otrzymać nagrodę dyrektora.
- Obowiązkiem pracownika jest:
- troska o bezpieczeństwo dzieci poprzez sprawną organizację pracy, przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych;
- rzetelne wykonywanie powierzonych mu obowiązków, przestrzeganie Regulaminu pracy i ustalonego w szkole porządku;
- natychmiastowe zgłaszanie wszelkich zauważonych nieprawidłowości;
- poszanowanie mienia szkolnego, (za szkody wynikłe z niewłaściwego
i niestarannego wykonywania obowiązków pracownik ponosi odpowiedzialność materialną);
- przestrzeganie tajemnicy służbowej.
- Zakres zadań pracowników administracji i obsługi określa dyrektor szkoły w szczegółowych zakresach czynności.
Rozdział 6
UCZNIOWIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ MISTRZOSTWA SPORTOWEGO NR 94
§ 27
- Uczniowie mają prawo do:
- prawidłowo zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnego z zasadami higieny;
- opieki wychowawczej w warunkach zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- ochrony poszanowania godności osobistej i prywatności;
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, tak dotyczących życia szkoły, jak światopoglądowych i religijnych, jeśli nie naruszają tym praw i wolności innych osób;
- zapoznania się z programami nauczania i uzyskania informacji od nauczycieli
o stosowanych kryteriach i zasadach oceniania;
- do zwolnienia od ocen niedostatecznych przez pierwsze dwa tygodnie po rozpoczęciu roku szkolnego;
- obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny zgodnej z ustalonymi kryteriami;
- korzystania ze wszystkich pomieszczeń przeznaczonych dla uczniów, pomocy dydaktycznych, księgozbioru itp.;
- pomocy ze strony nauczycieli w rozwijaniu zainteresowań, zdolności i talentów;
- otrzymywania odpowiedniej pomocy w trudnych sytuacjach życiowych, w tym korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego na terenie szkoły lub
w poradniach specjalistycznych;
- uczniowie znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej mogą korzystać
z dofinansowania. Zasady dofinansowania ustala organ prowadzący oraz Rada Rodziców. O finansowe wsparcie mogą występować rodzice z pomocą szkoły i/lub za pośrednictwem szkoły do organów pomocy społecznej, organizacji społecznych, fundacji, stowarzyszeń.
§ 28
- Uczniowie szkoły mają obowiązek:
- dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować, szanować tradycje i symbole;
- przestrzegać postanowień zawartych w Statucie i regulaminach porządkowych;
- podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora oraz Rady Pedagogicznej;
- aktywnie i systematycznie uczestniczyć w procesie nauczania i wychowania, być przygotowanym do zajęć;
- usprawiedliwiać nieobecności i spóźnienia bez wezwania, natychmiast po powrocie ucznia do szkoły, przedkładając u wychowawcy zwolnienie w formie pisemnej,
w nieprzekraczalnym terminie do 7 dni; przy czym usprawiedliwieniem może być zwolnienie lekarskie lub pisemne bądź ustne wyjaśnienie przyczyn nieobecności przez rodziców/prawnych opiekunów;
- w przypadku zwolnienia z pojedynczych lekcji uczeń ma obowiązek uzyskać zgodę wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu przed planowaną nieobecnością; w takim przypadku obowiązuje pisemne oświadczenie rodziców/prawnych opiekunów; jedynie w szczególnych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć po powiadomieniu szkoły przez rodziców/prawnych opiekunów i za zgodą wychowawcy lub osoby sprawującej dyżur;
- uczniowie klas 1-3 mogą być zwolnieni z zajęć jedynie w obecności rodziców/prawnych opiekunów;
- całoroczne lekarskie zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego dostarczyć do sekretariatu szkoły do 30 września lub nie później niż w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania;
- przestrzegać zasad kultury współżycia społecznego w odniesieniu do wszystkich członków społeczności szkoły;
- dbać o estetykę i ład w pomieszczeniach i otoczeniu szkoły, o stan sprzętu szkolnego, zapobiegać dewastacji;
- dbać o estetyczny, schludny wygląd i ubiór stosowny do okoliczności;
- przestrzegać zakazów:
- palenia papierosów (w tym elektronicznych), picia alkoholu, używania narkotyków i innych substancji psychoaktywnych w szkole i na terenach należących do szkoły, a także w ich najbliższym sąsiedztwie oraz w trakcie zajęć pozalekcyjnych organizowanych poza szkołą, w tym wycieczek szkolnych;
- umieszczania na stronach internetowych, forach, blogach treści obrażających
i szkalujących inne osoby;
- używania na lekcji telefonów komórkowych i wszelkich urządzeń elektronicznych bez zgody nauczyciela prowadzącego zajęcia lub dyrektora szkoły;
- dbać o życie i zdrowie własne oraz członków społeczności szkolnej;
- pomagać kolegom, którzy mają trudności w nauce;
- przebywać na terenie szkoły w czasie przerw międzylekcyjnych;
- przestrzegać regulaminu wewnątrzszkolnych procedur egzaminacyjnych.
- W przypadku świadomego i celowego zniszczenia lub uszkodzenia przez ucznia mienia szkoły, koszt jego naprawy lub wymiany pokrywa prawny opiekun ucznia w trybie odrębnych przepisów.
§ 29
- Społeczność szkolna nagradza:
- znaczące osiągnięcia w różnych dziedzinach nauki;
- znaczące osiągnięcia sportowe;
- działalność społeczną na rzecz szkoły i środowiska;
- wzorową frekwencję;
- szczególnie aktywne uczestnictwo w dodatkowych działaniach edukacyjnych
i kulturalnych.
- Uczeń może otrzymać następujące nagrody i wyróżnienia:
- pochwała wychowawcy, nauczyciela udzielona wobec klasy;
- pochwała dyrektora udzielona wobec klasy lub wobec całej społeczności uczniowskiej;
- dyplom uznania, list pochwalny;
- nagroda rzeczowa;
- Nagroda Dyrektora przyznawana absolwentowi za znaczące osiągnięcia w nauce lub działalność społeczną;
- Nagroda Prezydenta Miasta;
- Nagroda Prezesa Rady Ministrów.
- Rada Pedagogiczna wystosowuje Listy gratulacyjne za bardzo dobre wyniki w nauce
i niezawodną postawę uczniowską oraz Podziękowania dla Rodziców za ich pracę na rzecz szkoły.
- Z uzasadnionym wnioskiem o przyznanie nagrody może wystąpić każdy członek społeczności szkolnej – wniosek nie ma charakteru wiążącego.
§ 30
- Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie prawa szkolnego.
- Stosuje się następujące rodzaje kar:
- ustne upomnienie wychowawcy lub nauczyciela;
- upomnienie wychowawcy lub nauczyciela z wpisaniem do dokumentacji szkoły;
- nagana wychowawcy z wpisaniem do dokumentacji szkoły;
- ustne upomnienie dyrektora;
- upomnienie dyrektora z wpisaniem do dokumentacji szkoły;
- nagana dyrektora z wpisaniem do dokumentacji szkoły.
- W przypadkach szczególnie rażącego naruszania prawa szkolnego kary mogą być stosowane
z pominięciem gradacji.
- Szkoła powiadamia rodziców / prawnych opiekunów ucznia o udzielonej karze.
- Od kary wymierzonej przez wychowawcę uczniowi przysługuje prawo odwołania do dyrektora.
- W stosunku do ucznia szkoły podstawowej, objętego obowiązkiem szkolnym, rażąco naruszającego zasady zachowania obowiązujące w szkole dyrektor może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
- Wykroczenia uczniów dotyczące naruszenia prawa karnego mogą być kierowane przez dyrektora szkoły do właściwych organów wymiaru sprawiedliwości.
§ 31
- Tryb odwołania się od kary statutowej.
- od upomnienia/nagany wychowawcy wręczonej uczniowi na piśmie, upomniany uczeń lub jego rodzic/prawny opiekun może odwołać się na piśmie złożonym
w sekretariacie szkoły do dyrektora szkoły w terminie 3 dni roboczych od dnia wręczenia tego upomnienia/nagany;
- dyrektor udziela odpowiedzi na piśmie w drodze decyzji w ciągu 7 dni od wpłynięcia odwołania;
- decyzja dyrektora w tej kwestii jest ostateczna.
- od nagany dyrektora wręczonej uczniowi na piśmie upomniany uczeń lub jego rodzic/prawny opiekun może odwołać się do Rady Pedagogicznej w terminie 3 dni roboczych od dnia wręczenia uczniowi nagany;
- Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę w tej sprawie w ciągu 7 dni od dnia wpłynięcia odwołania;
- uchwała Rady Pedagogicznej szkoły w tej kwestii jest ostateczna;
- od kary wymierzonej przez dyrektora szkoły przysługuje prawo odwołania do Pomorskiego Kuratora Oświaty, za pośrednictwem dyrektora, w terminie 7 dni od dnia powiadomienia o ukaraniu.
Rozdział 7
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW / PRAWNYCH OPIEKUNÓW UCZNIÓW
§ 32
- Rodzice/opiekunowie prawni mają prawo w szczególności do:
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w klasie i szkole;
- znajomości Statutu, Programu wychowawczego, Programu profilaktyki, wymagań edukacyjnych;
- rzetelnej informacji na temat zachowania i postępów w nauce dziecka;
- uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i kształcenia swych dzieci;
- zgłaszania propozycji i uwag dotyczących procesu dydaktyczno – wychowawczego
- na zebraniach klasowych organizowanych co najmniej dwa razy w roku;
- w indywidualnych rozmowach z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorem;
- na zebraniach przedstawicieli Rady Rodziców, organizowanych co najmniej raz w roku;
- poprzez ankiety, wywiady;
- biernego i czynnego uczestnictwa w wyborach do wszystkich organów przedstawicielskich rodziców i do odpowiednich Organów zgodnie z Regulaminem Rady Rodziców.
- Rodzice ucznia zobowiązani są w szczególności do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne, za wyjątkiem przypadku uzyskania zgody dyrektora na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą;
- zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych;
- systematycznego kontrolowania postępów dziecka w nauce oraz udzielania pomocy wychowawcy klasy w realizowaniu celów dydaktyczno – wychowawczych;
- uczestniczenia w zebraniach rodziców organizowanych przez wychowawcę klasy, zgodnie z planem pracy szkoły;
- niezwłocznego skontaktowania się z wychowawcą klasy, pedagogiem lub psychologiem szkolnym lub dyrektorem ilekroć zaistnieje taka konieczność;
- usprawiedliwiania nieobecności dziecka w szkole, w formie pisemnej,
w nieprzekraczalnym terminie 7 dni od powrotu ucznia do szkoły;
- zachowania tajemnicy informacji, których publiczne ujawnienie mogłoby naruszyć dobro ucznia i jego rodziców, nauczyciela i innych pracowników szkoły;
- zaopatrzenia dziecka w zestaw zeszytów i pomocy niezbędnych do nauki.
- Przez niespełnienie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej
50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole.
Rozdział 8
ZASADY REKRUTACJI KANDYDATÓW ORAZ PRZYJMOWANIA UCZNIÓW Z INNYCH SZKÓŁ
§ 33
- Podstawą przyjęcia kandydata do wszystkich klas jest udział w procesie rekrutacyjnym zgodnym z Rozporządzeniem MEN, zasadami rekrutacji Pomorskiego Kuratora Oświaty oraz organu prowadzącego szkołę oraz szkolnym regulaminem rekrutacji.
- Nad przebiegiem rekrutacji czuwa Szkolna Komisja Rekrutacyjno-Kwalifikacyjna (SKRK) powoływana przez Dyrektora.
- Zgodę na przyjęcie ucznia do szkoły w trakcie roku szkolnego wydaje dyrektor na podstawie pisemnego wniosku rodziców/prawnych opiekunów według zasad określonych
w Rozporządzeniu.
- Zasady przyjęć uczniów, obywateli RP, powracających z zagranicy regulują odrębne przepisy.
- Zasady przyjęć uczniów niebędących obywatelami RP, regulują odrębne przepisy.
§ 34
- Do szkoły podstawowej mistrzostwa sportowego rekrutacja uwzględnia:
- wyniki przeprowadzonych prób sprawności fizycznej;
- pozytywne wyniki badań lekarskich przeprowadzone przez lekarza specjalistę
w dziedzinie medycyny sportowe lub innego uprawnionego lekarza;
- pisemną zgodę rodziców/prawnych opiekunów.
Rozdział 9
WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO UCZNIÓW
§ 35
- Wszelkie ustalenia dotyczące oceniania i promowania uczniów oparte są na Rozporządzeniu MEN z dnia 3 sierpnia 2017 roku w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy w szkołach publicznych
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów opiera się na Regulaminie oceniania wewnątrzszkolnego przyjmowanym przez radę pedagogiczną przed rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego po dokonanej analizie i wnioskach wynikających z nadzoru pedagogicznego oraz sprawozdań zespołów przedmiotowych, rekomendacjach psychologa i pedagoga szkolnego, a także opiniach rad rodziców i samorządów uczniowskich.
§ 36
- Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia i zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
- wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej
w odrębnych przepisach;
- realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę
i korygowanych ze względu na potrzeby i możliwości uczniów;
- wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Przy ustalaniu oceny z: wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki
i zajęć artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
- Ocenianie ucznia z religii i etyki odbywa się na podstawie odrębnych przepisów. Sposób jej ustalania jest określony w Przedmiotowym Systemie Oceniania z religii/etyki.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego
i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły, a także poziom kompetencji krytycznych, społecznych i komunikacyjnych.
§ 37
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz
o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
- Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczanie rodzicom / prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia;
§ 38
- Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza. Koniec I półrocza określa na początku roku szkolnego dyrektor szkoły po zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną planu pracy szkoły.
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej w statucie - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Ocena śródroczna i roczna w klasach 4 – 8 jest średnią ocen cząstkowych, przy uwzględnieniu zróżnicowania ich wag (od 4 do 0), określoną wedle następujących zasad:
- poniżej 1,9 – niedostateczny;
- 1,9 – 2,79 – dopuszczający;
- 2,8 – 3,79 – dostateczny;
- 3,8 – 4,79 – dobry;
- 4,8 – 5,49 – bardzo dobry;
- 5,5 – 6 – celujący
- Śródroczna ocena klasyfikacyjna jest średnią ważoną ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia w pierwszym półroczu.
- Roczna ocena klasyfikacyjna jest średnią ważoną wystawioną na podstawie wszystkich otrzymanych przez ucznia ocen cząstkowych w ciągu roku szkolnego. Uzyskaną średnią zamienia się na stopień zgodnie z zasadami zawartymi w ust.4.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna w klasach 1-3 ma charakter opisowy; do uczniów tych klas nie mają zastosowania ust. 4-6.
- Udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych jest podstawą do podniesienia oceny.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczniów danego oddziału, pracowników szkoły oraz ocenianego ucznia, a także, w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznych, z pedagogiem i psychologiem szkoły.
- W szczególnych przypadkach, takich jak, m.in.: aktywny udział w zajęciach pozalekcyjnych, udział w konkursach, długi okres choroby, ostateczną decyzję o podwyższeniu oceny rocznej podejmuje nauczyciel przedmiotu, podając uzasadnienie ustne uczniowi i wychowawcy ucznia lub dyrektorowi na jego polecenie.
§ 39
- Wychowawcy na pierwszym w danym roku szkolnym zebraniu z rodzicami, nie później niż do 15 września, informują rodziców / prawnych opiekunów, a nauczyciele na pierwszej lekcji
z uczniami informują o:
- przedmiotowych systemach wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania przez ucznia śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
- Przedmiotowe zasady oceniania dostępne są w sekretariacie szkoły, w bibliotekach
i czytelniach szkolnych.
- Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego, nie później niż do 15 września, informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Informowanie rodziców o przewidywanych zagrożeniach nieklasyfikowaniem lub oceną niedostateczną następuje podczas zebrania z rodzicami, a w przypadku braku obecności rodzica na zebraniu za wiążącą uważa się informację przekazaną poprzez dziennik elektroniczny i odnotowanie w nim tego faktu (kontakty z rodzicami).
- Informacja o której mowa w ust. 4 przekazywana jest rodzicom (prawnym opiekunom) na zebraniach organizowanych najpóźniej na dwa tygodnie przed datą posiedzenia klasyfikacyjnego rady pedagogicznej.
§ 40
- Wszystkie oceny otrzymane przez ucznia w trakcie nauki (bieżące, klasyfikacyjne, śródroczne, roczne, końcowe) są jawne dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Uczeń i jego rodzice / prawni opiekunowie mają stały i nieograniczony dostęp do wszystkich ocen oraz innych wpisów dotyczących ucznia za pośrednictwem i według regulaminu dziennika elektronicznego, a także w ramach:
- konsultacji (co najmniej cztery razy w roku szkolnym);
- spotkań z rodzicami (co najmniej dwa razy w roku szkolnym);
- indywidualnych spotkań z nauczycielami bądź wychowawcą.
- Harmonogram konsultacji i spotkań z rodzicami ogłaszany jest na początku roku szkolnego.
- Sprawdzone i ocenione prace kontrolne otrzymuje uczeń do wglądu w celu przeanalizowania i dokonania poprawy błędów.
- Nauczyciel udostępnia prace kontrolne uczniowi, jego rodzicom i osobom sprawującym nadzór pedagogiczny.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców / prawnych opiekunów nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę. Uzasadnienie odbywa się w sposób ustny w trakcie zebrania z rodzicami lub podczas konsultacji.
§ 41
- W klasach 1-3 szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczne i roczne oceny z zachowania są ocenami opisowymi.
- Nauczyciel może także informować o postępach i motywować ucznia do pracy przy pomocy umownie przyjętych znaków, piktogramów, których znaczenie zna uczeń i rodzice.
- W klasie trzeciej stosuje się dodatkowo oceny w formie cyfrowej (od 1 do 6) w celu przygotowania uczniów do systemu oceniania stosowanego w klasach późniejszych.
- Ocena z religii/etyki jest wyrażona cyfrą (od 1 do 6); ustala się ją według kryteriów określonych w Przedmiotowym Systemie Oceniania z religii/etyki.
- Ocena odzwierciedla poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego i uwzględnia indywidualne potrzeby rozwojowe, edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
- Obserwacja szkolnych osiągnięć ucznia i informacje zgromadzone w dzienniku lekcyjnym będą podstawą do zredagowania śródrocznej oceny opisowej.
§ 42
- Ocenianie bieżące, śródroczne i klasyfikacyjne w klasach 4-8 szkoły podstawowej, ustala się
w następującej skali:
- stopień celujący – 6;
- stopień bardzo dobry – 5;
- stopień dobry – 4;
- stopień dostateczny – 3;
- stopień dopuszczający – 2;
- stopień niedostateczny – 1.
- W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie znaku „+” mającego wartość: 0,5.
- W ocenianiu bieżącym stosuje się wartości wagowe ocen w skali od 4 do 0.
- Wartość wagowa ocen cząstkowych (bieżących):
- za pracę klasową – 4;
- za sprawdzian – 3 lub 2, zgodnie z ustaleniami zespołów przedmiotowych;
- za kartkówkę i odpowiedź ustną – 2 lub 1, zgodnie z ustaleniami zespołów przedmiotowych;
- za pracę domową – 2 lub 1, zgodnie z ustaleniami zespołów przedmiotowych;
- za testy diagnostyczne i egzaminy próbne - 0.
- Zespoły przedmiotowe określają obowiązkowe formy oceniania i zadania obowiązujące ucznia w danym semestrze oraz wagi ocen za poszczególne formy oceniania, które wynikają ze specyfiki przedmiotu i jego wymiaru godzin.
- Oceny bieżące oblicza się według podanych niżej wskaźników procentowych:
Procent możliwych do zdobycia punktów |
Uzyskany stopień szkolny |
do 39,9% |
Niedostateczny |
od 40% do 49,9% |
Dopuszczający |
od 50% do 69,9% |
Dostateczny |
od 70% do 84,9% |
Dobry |
od 85% do 94,9% |
bardzo dobry |
od 95% |
Celujący |
§ 43
- Ocenianie śródroczne i klasyfikacyjne zachowania w klasach 4-8 szkoły podstawowej, klasach gimnazjalnych i klasach licealnych ustala się w następującej skali:
- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
- Ocenianie zachowania w klasach 1-3 szkoły podstawowej ma charakter opisowy.
- Szczegółowe wymagania dla każdej kategorii oceny zachowania znajdują się w Regulaminie wewnątrzszkolnego oceniania.
§ 44
- W klasyfikacji śródrocznej i rocznej odnoszącej się do osiągnięć edukacyjnych ucznia stosuje się oceny w skali określonej w paragrafie 42, ust.1 (dla uczniów klas 4-8).
- Ocena stanowi informację o spełnieniu wymagań edukacyjnych według kryteriów szczegółowo opisanych w Regulaminie oceniania wewnątrzszkolnego.
§ 45
- Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia:
- ustne: odpowiedzi z omówionego materiału, prezentacja pracy w grupach, referaty, prezentacje, recytacje;
- pisemne: egzaminy próbne, testy diagnostyczne, prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, zadania domowe, dyktanda i prace dodatkowe;
- sprawnościowe, praktyczne, ćwiczenia i inne formy pracy zgodne z PSO;
- nauczyciel może ustalić inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia, określając odpowiednią kategorię ocen w PSO;
- aktywne uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych; z zastrzeżeniem, że ocena aktywności może być jedynie pozytywna.
- Nauczyciel stosuje formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, biorąc pod uwagę specyfikę przedmiotu i liczbę godzin lekcyjnych przeznaczonych w ramowym planie nauczania w danym roku szkolnym, przy czym planowana liczba prac klasowych i sprawdzianów nie może przekroczyć 10 % czasu przeznaczonego na realizację przedmiotu w danym roku szkolnym
w ramowym planie nauczania.
- Nauczyciel jest zobowiązany do systematycznego oceniania uczniów i dokumentowania jego postępów lub ich braku w dzienniku elektronicznym.
§ 46
- Minimalna liczba ocen w każdym okresie klasyfikacyjnym wynosi:
- co najmniej jedna praca klasowa w semestrze (nie dotyczy przedmiotów szczegółowo określonych w Regulaminie oceniania wewnątrzszkolnego);
- dwie oceny, z co najmniej dwóch innych form sprawdzania wiadomości i umiejętności, z przedmiotów o tygodniowym wymiarze jednej godziny;
- trzy oceny, z co najmniej dwóch innych form sprawdzania wiadomości i umiejętności, z przedmiotów o tygodniowym wymiarze dwóch i więcej godzin.
- Liczba prac pisemnych, wypowiedzi ustnych oraz prac domowych zawarta jest
w przedmiotowych systemach oceniania.
- W jednym tygodniu nauki, w każdej klasie, mogą być przeprowadzone najwyżej dwie prace klasowe i dwa sprawdziany.
- W ciągu jednego dnia może odbyć się tylko jedna praca klasowa lub jeden sprawdzian; przy czym nie można planować sprawdzianów w dniu, w którym zaplanowano pracę klasową
z innego przedmiotu.
- Zapowiadanie prac pisemnych:
- prace klasowe, sprawdziany wiadomości i umiejętności – z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem;
- terminy planowanych sprawdzianów i prac klasowych muszą być wpisane do dziennika elektronicznego;
- zmiana terminu może nastąpić w przypadku nieobecności nauczyciela lub w innych szczególnych przypadkach związanych z pracą szkoły;
- kartkówki nie muszą być zapowiadane.
- Zasady ustalone w ust. 3-5 nie dotyczą przełożonych form.
- Szczegółowe zasady ustalania terminów obowiązkowych form oceniania oraz ich częstotliwości znajdują się w regulaminie szkolnych zasad oceniania.
§ 47
- Wszystkie pisemne formy sprawdzenia wiadomości powinny zostać ocenione i oddane
w terminie: kartkówki – w ciągu tygodnia; pozostałe formy – do dwóch tygodni od dnia ich napisania
- Dopuszcza się przedłużenie tego terminu w wypadkach losowych.
- Jeżeli nauczyciel nie zwróci prac w określonym terminie, z wyłączeniem sytuacji określonej
w ust. 2, ocenę do dziennika może wpisać wyłącznie za zgodą ucznia.
§ 48
- Uczeń ma prawo do poprawy wybranych ocen cząstkowych a także, po spełnieniu wymagań określonych w stosownych przepisach oraz w statucie, do poprawienia rocznej oceny klasyfikacyjnej.
- W przypadku usprawiedliwionej nieobecności ucznia na obowiązkowej pracy pisemnej
i sprawdzianie ma on obowiązek przystąpić do wymienionych form w terminie poprawkowym ustalonym przez nauczyciela.
- Uczeń ma prawo do jednorazowej poprawy wszystkich ocen ze wszystkich sprawdzianów lub prac klasowych w terminie wzajemnie uzgodnionym z nauczycielem po oddaniu przez niego prac.
- W przypadku próbnych egzaminów ósmoklasisty nie ma możliwości ich poprawy w innym terminie.
- Szczegółowe zasady ustalania terminów i sposobów poprawy prac klasowych i sprawdzianów zawarte są w Regulaminie oceniania wewnątrzszkolnego.
§ 49
- Uczeń, który uzyskał ocenę klasyfikacyjną śródroczną niedostateczną lub nie był klasyfikowany śródrocznie, zobowiązany jest do uzupełnienia braków w formie ustalonej z nauczycielem.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w okresie programowo wyższym, szkoła stwarza szansę uzupełnienia braków programowych.
§ 50
- Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą, po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić pisemne zastrzeżenia, zawierające uzasadnienie odwołania, do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna
z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny .
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która w terminie do 5 dni roboczych od zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1, przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
- W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący komisji;
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
c) nauczyciel z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzący takie same lub zbliżone zajęcia edukacyjne.
- Z prac komisji sporządza się protokół, zgodny z Rozporządzeniem, stanowiący załącznik do arkusza ocen.
- Ocena ustalona w wyniku przeprowadzonego egzaminu jest wpisana jako roczna ocena klasyfikacyjna. Jest ona ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
§ 51
- Uczeń ma prawo do ubiegania się o wyższą od przewidywanej oceny rocznej
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli:
a) ma nie więcej niż 5 nieusprawiedliwionych godzin z przedmiotu (w cyklu rocznym),
z którego ubiega się o podwyższenie oceny;
b) uczestniczył we wszystkich obowiązkowych pracach klasowych w wyznaczonych przez nauczyciela terminach.
- Sposób poprawy określa nauczyciel przedmiotu, biorąc pod uwagę braki ucznia uniemożliwiające mu przy dotychczasowych ocenach uzyskanie oceny wyższej.
- Ostateczna ocena nie może być niższa od oceny przewidywanej, niezależnie od efektów działań podjętych w celu poprawy.
- Ostateczna ocena uzyskana w wyniku poprawy zostaje wystawiona najpóźniej na 2 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
§ 52
- Roczna ocena klasyfikacyjna jest podwyższana do oceny celującej, zgodnie ze stosownymi przepisami prawa oświatowego, uczniom, którzy są finalistami lub laureatami konkursów
i olimpiad wymienionych w Ustawie (art. 44 j).
§ 53
- Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego uczeń ma prawo do egzaminu poprawkowego w przypadku uzyskania jednej lub dwóch ocen niedostatecznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- O terminie i miejscu egzaminów poprawkowych dyrektor powiadamia rodziców oraz ucznia niezwłocznie po wyznaczeniu terminu egzaminu.
- W celu przeprowadzenia egzaminu poprawkowego dyrektor powołuje komisję w składzie określonym w Rozporządzeniu MEN z dn. 16 sierpnia 2017, § 16 ust.7.
- Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych, przypadkach. W takim przypadku dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne. Dopuszczalne jest, by był to nauczyciel zatrudniony w innej szkole.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach uczeń może wystąpić z prośbą o wyłączenie z prac komisji nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne.
- Egzamin poprawkowy odbywa się w jednym dniu; ma formę pisemną i ustną. Ocena
z egzaminu jest oceną łączną i ma charakter ostateczny.
- Egzamin poprawkowy z: plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, wychowania fizycznego, ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Zakres materiału do egzaminu oraz pytania i zadania egzaminacyjne przygotowuje egzaminator.
- Po ustaleniu terminu egzaminu poprawkowego egzaminator jest zobowiązany złożyć
w sekretariacie szkoły informację o zakresie materiału obowiązującego na egzaminie. Uczeń lub jego rodzice/opiekunowie prawni potwierdzają swoim podpisem odbiór zakresu materiału.
- Na część pisemną przeznacza się 60 minut i mogą w niej jednocześnie uczestniczyć wszyscy zdający z tego samego przedmiotu. Część ustna trwa 15 minut z uwzględnieniem 10 minut na przygotowanie się ucznia.
- W przypadku stwierdzenia korzystania przez ucznia z niedozwolonych form pomocy przewodniczący ma prawo przerwać egzamin.
- W przypadku zaistnienia sytuacji wymienionej w ust.12 bądź w przypadkach niezgłoszenia się ucznia w wyznaczonym terminie lub odstąpienia od egzaminu przed jego rozpoczęciem, czy
w jego trakcie, utrzymana zostaje ocena uzyskana przez ucznia w klasyfikacji rocznej.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, jednak nie później niż do końca września.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół stanowiący załącznik do arkusza ocen i zawierający w szczególności:
- skład komisji;
- termin egzaminu;
- pytania egzaminacyjne;
- wynik egzaminu;
- w przypadkach opisanych w ust. 14 – opis okoliczności uzasadniających wyznaczenie dodatkowego terminu egzaminu poprawkowego.
- Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłą informacje o ustnych odpowiedziach ustnych. W przypadku egzaminu z przedmiotów wymienionych
w ust. 8 – zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadań praktycznych.
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić pisemne zastrzeżenia, zawierające uzasadnienie, do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że ocena ustalona w efekcie egzaminu poprawkowego została wystawiona niezgodnie ze stosownymi przepisami, w terminie 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
§ 54
- Ocena zachowania wynika z przestrzegania przez ucznia Statutu oraz Regulaminu Szkolnego
i programu wychowawczego szkoły. Wyraża opinię o respektowaniu przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych w relacjach ze społecznością szkolną; środowiskiem pozaszkolnym.
- W klasyfikacji śródrocznej i rocznej odnoszącej się do zachowania ucznia stosuje się oceny
w skali określonej w paragrafie 43, ust. 1 (dla uczniów klas 4-8); oraz w paragrafie 43,
ust. 2. (dla uczniów klas 1-3).
- Śródroczna i roczna ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
- wypełnianie przez ucznia obowiązków szkolnych;
- godne reprezentowanie szkoły;
- zaangażowanie ucznia w realizację różnego rodzaju projektów;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbanie o honor i tradycje szkoły;
- dbanie o piękno mowy ojczystej;
- kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Zachowanie ocenia się śródrocznie oraz przy klasyfikacji rocznej.
- Szczegółowe wymagania konieczne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych zachowania określają zasady zawarte w Regulaminie zasad oceniania wewnątrzszkolnego.
- Wychowawca klasy zobowiązany jest do pisemnego umotywowania oceny nagannej zachowania.
- Rada pedagogiczna może wnioskować do wychowawcy klasy o zmianę oceny zachowania. Jeżeli wychowawca podtrzymuje ustaloną ocenę, zobowiązany jest do uzasadnienia swojej decyzji.
- W przypadku rażącego naruszenia Statutu i regulaminów szkolnych ocena zachowania może ulec zmianie nawet w ostatnim dniu roku szkolnego.
§ 55
- Uczniowie i ich rodzice, w tym rodzice uczniów pełnoletnich, mają prawo znać uzasadnienie oceny śródrocznej i rocznej zachowania.
- Jeżeli uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, mogą po jej ustaleniu, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych zgłosić pisemne zastrzeżenia, zawierające uzasadnienie, do dyrektora szkoły.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny, Dyrektor powołuje komisję, która:
- zapoznaje się z pismem ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych;
- wysłuchuje opinii wychowawcy klasy i/lub pedagoga lub psychologa;
- sprawdza zapisy w dzienniku elektronicznym odnoszące się do frekwencji
i zachowania ucznia;
- ustala ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- W skład komisji wchodzą:
- dyrektor lub wicedyrektor;
- wychowawca klasy;
- wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
- pedagog lub psycholog;
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
- przedstawiciel rady rodziców.
- Z prac komisji sporządza się protokół stanowiący załącznik do arkusza ocen i zawierający
w szczególności:
- skład komisji;
- termin posiedzenia komisji;
- imię i nazwisko ucznia;
- wynik głosowania;
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
§ 56
- Zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa oświatowego, w tym Rozporządzenia z dn.
16 sierpnia 2017 r., dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z następujących zajęć edukacyjnych:
- z wychowania fizycznego (na wskazany w opinii lekarza okres) – na podstawie opinii lekarza;
- z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania
fizycznego – na podstawie opinii lekarza;
- z nauki drugiego języka obcego nowożytnego – na podstawie opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 1, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 57
- W przypadkach określonych w przepisach prawa oświatowego przeprowadza się w szkole egzaminy klasyfikacyjne.
- Egzamin klasyfikacyjny dyrektor szkoły wyznacza uczniowi:
- nieklasyfikowanemu z powodu usprawiedliwionego opuszczenia 50% przewidzianych planem zajęć;
- realizującemu na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki bądź nauczanie domowe;
- przyjętemu z innej szkoły i nieposiadającemu oceny z przedmiotów przewidzianych planem nauczania szkoły;
- na wniosek ucznia i za zgodą rady pedagogicznej uczniowi nieklasyfikowanemu
z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej;
- starającemu się o przeniesienie do równoległej klasy w zakresie niezrealizowanych treści programowych.
- Uczniowi, określonemu w ust. 2 b), zdającemu egzamin klasyfikacyjny, nie ustala się oceny zachowania.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami/prawnymi opiekunami.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze
obserwatorów – rodzice/prawni opiekunowie ucznia.
- Forma, przebieg i dokumentowanie egzaminu klasyfikacyjnego są identyczne jak w przypadku egzaminów poprawkowych.
- Oceny ustalone w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego mają charakter ostateczny. Ocena niedostateczna może zostać poprawiona w wyniku egzaminu poprawkowego.
§ 58
- Uczeń klas 4 – 8 w szkole podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
z zastrzeżeniem ust. 2.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są i będą, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
- Uczeń klasy 1 – 3 szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
- W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić
o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy 1 – 3, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
- Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy 1 i 2 szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
- Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej.
- Warunkiem ukończenia szkoły podstawowej, oprócz spełnienia warunków określonych w ust. 7, jest przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty.
- Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
Rozdział 10
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 59
- Szkoła używa pieczęci urzędowej o wzorach określonych odrębnymi przepisami.
- Sposoby używania pieczęci urzędowych określają odrębne przepisy.
- Do bieżącego funkcjonowania szkoły używane są pieczątki zwykłe.
- Za właściwe zabezpieczenie i przechowywanie pieczęci urzędowych i pieczątek zwykłych odpowiada dyrektor szkoły.
- Dokumentacja szkolna jest prowadzona i przechowywana zgodnie z odpowiednimi odrębnymi przepisami.
- Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§ 60
- Dzienniki zajęć lekcyjnych dla każdego oddziału prowadzone są w formie elektronicznej.
- Dzienniki rewalidacji i nauczania indywidualnego prowadzone są w wersji papierowej.
§ 61
- Przyjmuje się następującą procedurę powiadamiania rodziców/prawnych opiekunów
o ważnych decyzjach dotyczących placówki, w tym zawiadamiania o zamiarze likwidacji szkoły:
- organ prowadzący, w porozumieniu z dyrektorem, ustala datę i godzinę spotkania ogólnego (na terenie szkoły) przedstawiciela Organu Prowadzącego Szkołę
z rodzicami/prawnymi opiekunami uczniów szkoły;
- dyrektor powiadamia o terminie spotkania wychowawców klas i zobowiązuje ich do zorganizowania spotkań klasowych, w czasie których rodzice/prawni opiekunowie uczniów zostaną poinformowani o terminie spotkania ogólnego;
- na spotkaniach klasowych rodzice/opiekunowie prawni podpisują listę obecności, potwierdzającą przyjęcie informacji o terminie spotkania ogólnego;
- na spotkaniu ogólnym przedstawiciel Organu Prowadzącego przekazuje rodzicom/opiekunom prawnym decyzje na przykład o zamiarze likwidacji szkoły;
- ze spotkania sporządzany jest protokół, do którego załącza się podpisaną listę obecnych osób.
§ 62
- Wszelkie zmiany postanowień niniejszego Statutu dokonywane mogą być jedynie na podstawie uchwał Rady Pedagogicznej.
- Po dwóch kolejnych zmianach Statutu dyrektor szkoły ogłasza w drodze zarządzenia jednolity tekst Statutu szkoły.
- Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną.
- Sprawy nieuregulowane Statutem reguluje Ustawa Prawo oświatowe oraz inne przepisy prawne.
Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem …. roku. Statut został zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną uchwałą nr …..
Rada Pedagogiczna upoważnia dyrektora Zespołu do opublikowania jednolitego tekstu statutu na stronie internetowej Zespołu.